Pojawił się w 1974 r. z nadwoziem typu hatch-back w wersji trzy- i pięciodrzwiowej. Największą popularność przyniosła mu wersja GTI (Gran Turismo Injection) z silnikiem 1588 cmł o mocy 82 kW (110 KM), potem również 1781 cmł o mocy 83 kW (112 KM). Producent planował wypuścić na rynek tylko 5 000 egzemplarzy. W 1976 roku pojawił się pierwszy Golf z silnikiem Diesela o poj. 1,5 l. i mocy 37kW (50 KM), zastąpiony później silnikiem TurboDiesel o mocy 51kW (70 KM). Do napędu Golfa MkI słuzyły silniki benzynowe:
1,1 37kW (50KM)
1,3 40kW (54KM)
1,5 51kW (70KM)
1,5 55kW (75KM)
1,6 63kW (75KM)
1,6 82kW (110KM)
1,8 83kW (112KM)
oraz diesle:
1,5 37kW (50KM)
1,6 40kW (54KM)
1,6 Turbo 51kW (70KM)
Produkowany w wariantach skrzyń 4 oraz 5 biegowych oraz 3biegowej skrzyni automatycznej. Istnialo wiele odmian skrzyń dostosowanych do różnych rodzajów silników m.in GL (3biegi + nadbieg ekonomiczny), GC (4 biegi, bez nadbiegu), FF (4biegi + nadbieg), 7A,8A,9A dla MK1 w wersjach GTI oraz Cabrio.
W 1979 roku Karmann przedstawił prototyp otwartej wersji Golfa (Karmann Cabrio). Również w 1979 rozpoczęto seryjną produkcję wersji Cabriolet, którą z małymi zmianami produkowano do 1993 roku. Do jej napędu służyły silniki 1,5 l., 1,6 l. i 1,8 l. Wyprodukowano ponad 6,780,050 jedynek (bez dodatkowych wersji Cabrio/Jetta/Caddy) z czego 1,000,000 w pierwszych 31 miesiącach.
Golf produkowany był w odmianach :
Golf C
Golf L
Golf GL
Golf GLD
Golf LX
Golf GX
Golf CL
Golf GTD
Golf GTI '76 GTI '82
Golf Edycje specjalne (Pirelli, Trophy, Oettinger 16S (1.8L 16V DOHC 142KM)
Golf Rabbit (USA - różne wersje z GTI włącznie)
Golf Caddy (pick-up)
Golf Cabrio
Ciekawostką jest iż w RPA nadal produkuje sie Golfa MK1 pod nazwą CityGolf, jednak ze starego golfa posiada on jedynie nadwozie. Silnik i wyposażenie zostały przejęte z najnowszych modeli Volkswagena.
Dziś Golf MK1 powoli staje się samochodem kolekcjonerskim.
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL